آغاز اجراي نظام جديد ارزيابي و حمايت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنيان - بر اساس نظام جديد ارزيابي و حمايت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنيان، شرکت‌هاي‌ دانش‌بنيان موضوع اين آيين‌نامه شامل شرکت‌هاي «نوپا»، «نوآور» و «فناور» مي‌شود.

آيين‌نامه؛ شناخت انواع شرکت‌هاي دانش‌بنيان

06 08 2023

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رساني معاونت علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان رياست جمهوري، فرآيند ارزيابي شرکت‌هاي دانش‌بنيان با تدوين نظام جديد ارزيابي که با تکيه بر تجربيات حاصل از يک دهه اجراي قانون حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان و توجه جدي به اثرگذاري و ميزان رشد شرکت‌ها تدوين شده وارد فاز تازه‌اي شده است.

دوره جديد حمايت و توسعه شرکت‌هاي دانش‌بنيان، مبتني بر نقش‌آفرين ساختن اين شرکت‌ها در اقتصاد و زندگي جامعه است. در نظام ارزيابي جديد شرکت‌هاي دانش‌بنيان، با يک رويکرد و نگرش جديد، ضمن پوشش نقاط ضعف نظام قبلي، سرفصل‌ها و راهبردهاي تازه متناسب با ويژگي‌ زيست‌بوم اقتصاد دانش‌بنيان تعريف شود تا نقش شرکت‌هاي دانش‌بنيان در اقتصاد و تحول جامعه افزايش يابد.

*شرکت‌هاي دانش‌بنيان «نوپا»

شرکت‌هاي‌ دانش‌بنيان موضوع اين آيين‌نامه شامل شرکت‌هاي «نوپا»، «نوآور» و «فناور» مي‌شود. بر اساس نظام ارزيابي جديد، شرکت‌هاي دانش‌بنيان نوپا، شرکت‌هاي فعال در حوزه تحقيق، طراحي و توسعه کالاها و خدمات فناورانه‌اي هستند که هنوز از نظر کسب‌وکار و اقتصادي به بلوغ کافي دست پيدا نکرده‌اند و در صورت احراز تمامي شرايط زير به عنوان «شرکت دانش‌بنيان نوپا» تاييد مي‌شوند.

شرکت بايد حداقل يک محصول در مقياس نمونه آزمايشگاهي مطابق با فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنيان، مشروط به دارا بودن تمامي معيارهاي ماده 1 ساخته و ارائه کند.

در حوزه‌هاي اشاره شده در فهرست کالا و خدمات دانش‌بنيان در مواردي که دستيابي به نمونه اوليه محصول يا خدمت، مستلزم تحقيق و توسعه مستمر در بازه زماني بيش از يک سال است، در صورتيکه شرکت به مدت حداقل شش ماه تا زمان ارزيابي داراي حداقل دو شرط از شرايط زير باشد، موضوع به عنوان يک محصول دانش‌بنيان پذيرفته مي‌شود. محصول در صورت عدم کسب معيارهاي ماده 1 پس از مدت زمان دو سال، عدم تاييد مي‌شود. تشخيص تحقق شرايط فوق با دبيرخانه است.

«شرکت، برنامه تحقيق و توسعه متمرکز داشته و حداقل 50 درصد هزينه شرکت صرف تحقيق در توسعه محصول هدف شده باشد»، «حداقل 50 درصد از نيروي انساني شرکت به صورت تخصصي در تحقيقات مرتبط با موضوع فعاليت داشته است» و «موفق به اخذ گرنت‌هاي علمي و فناوري يا قراردادهاي رسمي پژوهشي با اسناد مثبته تراکنش مالي واقعي از نهادهاي دولتي يا مراکز معتبر در موضوع محصول هدف شده باشد».

همچنين بايد درآمد عملياتي در آخرين اظهارنامه مالياتي شرکت کمتر از 50 ميليارد ريال باشد و شرکت برنامه رشد خود را ارائه کرده و در فرآيند ارزيابي به تاييد دبيرخانه برساند. شرکت‌هاي فاقد اظهارنامه مالياتي صرفاً يک سال از زمان اولين تاييد فرصت خواهند داشت تا اظهارنامه مالياتي خود را به دبيرخانه ارائه کنند.

 *شرکت‌هاي دانش‌بنيان «نوآور»

شرکت‌هاي فعال در حوزه توليد و توسعه کالاها و خدمات فناورانه و نوآورانه که از نظر کسب و کاري و اقتصادي به بلوغ کافي دست پيدا کرده‌اند، در صورت احراز تمامي شرايط زير به عنوان «شرکت دانش‌بنيان نوآور» تاييد مي‌شوند.

«شرکت بايد داراي توليد تجاري حداقل يک کالا/خدمت دانش‌بنيان، مشروط به دارا بودن تمامي معيارهاي ماده 1و درآمد عملياتي در آخرين اظهارنامه مالياتي شرکت بايد بيش از 50 ميليارد ريال باشد».

شرکت بايد برنامه رشد خود را ارائه کند و گزارش پيشرفت آن را  به صورت سالانه به تاييد دبيرخانه برساند و سهم فروش کالاها/خدمات دانش‌بنيان شرکت از فروش کل شرکت کمتر از 50 درصد باشد.

*شرکت‌هاي دانش‌بنيان «فناور»

شرکت‌هاي فعال در حوزه توليد و توسعه کالاها و خدمات فناورانه که از نظر کسب و کاري و اقتصادي به بلوغ کافي دست پيدا کرده‌اند، در صورت احراز تمامي شرايط زير به عنوان «شرکت دانش‌بنيان فناور» تاييد مي‌شوند:

در اين بخش شرکت داراي توليد تجاري حداقل يک کالا/خدمت دانش‌بنيان، مشروط به دارا بودن تمامي معيارهاي ماده 1 و درآمد عملياتي در آخرين اظهارنامه مالياتي شرکت بايد بيش از 50 ميليارد ريال باشد.

شرکت بايد حداقل 10 نفر نيروي بيمه شده تمام وقت داشته و سهم فروش کالاها/خدمات دانش‌بنيان شرکت از فروش کل حداقل 50 درصد باشد.

در تبصره 6 اين ماده آمده است که درآمد حاصل از موارد زير در فروش کالاها/خدمات دانش‌بنيان، مندرج در بند 5-4 اين ماده لحاظ نمي‌شوند؛ پروژه «مهندسي، پيمانکاري و ساخت» (EPC) که کمتر از 10 درصد از قيمت قرارداد پروژه در بخش طراحي مفهومي و تفصيلي حائز همه معيارهاي ماده 1 باشد. خدمات تجاري‌سازي، خدمات آزمايشگاهي و همچنين فرآيندهاي حائز شرايط ماده 1 که منجر به  توليد محصولات غيردانش‌بنيان مي‌شوند. شرکت بايد برنامه رشد خود را ارائه کند و گزارش پيشرفت آن را به صورت سالانه به تاييد دبيرخانه برساند.

آخرین‌ها

26 04 2024

گزارش تصویری بازدید سرلشکر رحیم صفوی و دکتر عادل پیغامی مدیر عامل سازمان...

بازدید سرلشکر رحیم صفوی و دکتر عادل پیغامی و هیأت همراه از پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم

27
13 03 2024

دیدار رئیس پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم بهمراه سایر مسئولین و کارکنان با...

همزمان با ماه مبارک رمضان دکتر محمد شریف رنجبر رئیس پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم به همراه معاون فناوری و پشتیبانی و چندتن دیگر از مسئولین و...

10968
11 03 2024

در راستای تجاری سازی فناوری های حاصل از تحقیقات کشاورزی و علوم شیلاتی: انعقاد...

انعقاد تفاهم نامه سه جانبه تأسیس و راه اندازی مرکز رشد علوم شیلاتی هرمزگان

13499
04 03 2024

گزارش تصویری بازدید روسای مراکز تحقیقاتی منابع طبیعی منطقه دو کشور و هیأت...

روسای مراکز تحقیقاتی منابع طبیعی منطقه دو کشور از استان های هرمزگان، قم، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و اصفهان از مجموعه فعالیتهای پارک زیست...

14601
04 03 2024

گزارش تصویری بازدیدمدیرکل دفتر امور فناوری سازمان تات از مجموعه فعالیتهای...

مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان تات از آزمایشگاه ها و فعالیتهای شرکتهای مستقر در پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم بازدید کردند

14155
03 03 2024

فراخوان مرکز رشد جامع مشترک پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم و دانشگاه پیام نور...

مرکز رشد جامع مشترک پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم و دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم آماده بهره برداری و حمایت از کسب و کارهای نوپا، فناور با...

12085
02 03 2024

برگزاری جلسه هیأت امنای پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم

جلسه هیأت امنای پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم

11345
02 03 2024

گزارش تصویری بازدید دکتر خیرالدین و هیأت همراه از پروژه های عمرانی پارک زیست...

بازدید دکتر خیرالدین و هیأت همراه از پروژه های عمرانی پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم

13982
27 02 2024

افتتاح مرکز رشد مشترک پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم و دانشگاه پیام نور مرکز...

افتتاح مرکز رشد مشترک پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم و دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل ق

13184
08 02 2024

در ایام دهه فجر برگزار شد: جلسه هم اندیشی پارک زیست فناوری خلیج فارس با...

در ایام دهه فجر برگزار شد: جلسه هم اندیشی پارک زیست فناوری خلیج فارس با دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم در راستای نحوه همکاری مشترک جهت راه...

24263